Wachtwoord vergeten Account aanvragen

Hoogtepunten van Partners in Kunststof en Rubber op een rij

Op donderdag 16 april vond in Eindhoven de vijfde editie van Partners in Kunststof en Rubber plaats. De organisatoren Plastics Europe, DPI Value Centre en NRK kijken terug op een geslaagd evenement. De highlights uit de verschillende presentaties zijn hieronder nog een keer voor u op een rijtje gezet.

“Wat gebeurt er als iedereen doet wat ik doe?”, bij die vraag zouden we volgens Marieke Gombault programmamanager Grondstoffen van Natuur & Milieu vaker en langer moeten stilstaan. Met enkele voorbeelden uit de keten, van G-Star tot Interface, houdt Gombault een warm pleidooi voor een circulaire economie . De waarde van kunststof kan nog vele malen beter bewaard en benut worden als dat principe wordt omarmd door de RKI. Een groot deel van de zaal deelt die visie maar is tegelijkertijd sceptisch over enkele Cradle to Cradle (C2C) voorbeelden. Die dienen vooral de marketing en niet het milieu.

 “Een cirkel heeft geen begin of einde, dus waar begin je dan precies?”
Toine Ketelaars, R&D manager van VanderLande Industries illustreert met de Blueveyor case dat C2C een zeer nauwe samenwerking met de keten vereist. De Blueveyor, een transportband speciaal ontwikkeld voor en met de Schiphol Groep, is ontwikkeld vanuit de C2C-gedachte in de tijd dat de economische crisis toesloeg. Om beweging in de keten te krijgen heeft VanderLande Industries haar Top 50 leveranciers verschillende keren ingevlogen om tot een goed product te komen.

Iets teruggeven aan de samenleving, dat is één van de centrale drivers in het MVO-beleid van FrieslandCampina, aldus Ron Groenland, Global Packaging Developer van de grootste coöperatie van Nederland. Rond verpakkingen laveert Groenland continue tussen feiten en perceptie. Verpakkingen zijn in de beleving van de consument een belangrijke bron van CO2-uitstoot, terwijl ze in werkelijkheid slechts voor 10-20% van de totale uitstoot van het product verantwoordelijk zijn.

De hindernissen van duurzame innovaties
Jan Noordegraaf, directeur van Synbra Technology, is er erg helder over. CO2 heeft op dit moment geen waarde en daar zijn duurzame producten de dupe van. Het heeft de ontwikkeling van de BioFoam van Synbra een lange tijd in de weggezeten. Gelukkig zijn er inmiddels enkele nichemarkten waar BioFoam een serieus alternatief vormt voor reguliere producten. Amerika heeft grote interesse vanwege de markt voor surfboards. Ook in de utiliteitsbouw, voor isolatie, ontstaat steeds meer vraag naar Biofoam, notabene geproduceerd met CO2.

De plastic drinkfles op het voetstuk
Merijn Everaarts, oprichter en directeur van Dopper, sloot Partners in Kunststof en Rubber 2015 af met een verhaal uit het hart. Niet alleen in Azië, maar ook in Nederland is nog steeds veel plastic afval op straat te vinden, aldus Merijn. Met name de plastic drinkwaterflesjes zijn daarbij een doorn in het oog van Merijn en reden geweest voor de oprichting van Dopper. Merijn en zijn team hebben inmiddels ruim 2 miljoen mensen geïnspireerd om over te stappen op een Dopper gevuld met kraanwater en de reguliere plastic waterflesjes vaker te laten staan. De presentatie van Merijn en de case Dopper geeft eens te meer aan dat plastic en rubber meer verdienen!


Dit bericht afdrukken




Contact

Loire 150 – Castellum
gebouw C - Synthesium
2491 AK Den Haag

Postbus 420
2260 AK Leidschendam

Tel: 070-444 06 60
Fax: 070-444 06 61
E-mail: info@nrk.nl


Rethink: een nieuwe kijk op kunststof en rubber

          

Arbocatalogus

Bekijk de arbocatalogus

NRK 2014